AZ ÖLTÖZKÖDÉS RÖVID TÖRTÉNETE
– IDŐBENI ÁTTEKINTÉSE
Lényegében már az őskorban is ruházkodtak az emberek. Ezeknek a ruháknak a többsége az állatok lenyúzott bőréből készült, és elsősorban a hideg ellen védett. Európában a kőkor, a bronzkor és a vaskor után a népvándorlás kora zárja le ezt az időszakot.
Az ókor mindenképpen az egyiptomi viselettel kezdődik, majd ezt követi a görög és a római viselet, melyek sokban hasonlítottak egymásra ugyanakkor más elnevezéssel illették ruháikat.
.
.
A középkor a bizánci viselettel indul, magába foglalva időben a román kori viseletet, melybe beletartozott a Karoling kor frank viselete illetve a virágzó középkor lovagi öltözete is. A gótika idején már több európai népcsoport is képviselteti magát. A németek, franciák és az angolok. A késő gótika idejére tehető a burgundi divat megjelenése.
.
.
Az újkor a reneszánsszal köszönt be, mely rengeteg részre tagozódik. A német, francia és itáliai reneszánsz mellett a spanyol is megjelenik. Ekkor jönnek létre a zsoldos öltözetek és a reformáció korát az ellenreformáció veszi át. A barokk kor divatja a franciáktól indul, de nagy hatást gyakorolt a közelében lévő német és holland népcsoportokra is. A rajnai grófi viselet ekkor lesz népszerű, tompítja azonban a divat terjedését a harminc éves háború, mely ezen időszakra tehető. A korai barokk után azonban kiteljesedik és létrejön a virágzó barokk. Ennek lezáró időszaka a késő barokk, melyből fejlődik ki a következő divatkorszak, a rokokó, mely a franciák luxusigényéről tanúskodik.
.
.
A legújabb kor viseletei a klasszicizmussal indulnak. Ebbe bele tartozik a francia, német és angol divat. A direktórium idején jelenik meg az empire és a biedermeier divat, a francia forradalom ugyanakkor itt is a nép lázadását hozza. A historizmus a rokokó újjáélesztésén van, így második rokokónak is nevezhetjük ezen időszak kezdetét, majd a németek alapító évei következnek, azaz a gründerjahre. Ide tartozik még a századforduló divatja a jugendstil, azaz a szecesszió illetve a reformdivat.
.
A századforduló végétől az ezredfordulóig tartó időszakban lényegében évtizedenként jött a divat stílus váltás. A kezdeti technikai fejlődés hatására a varrógépek korszerűsítésén át a különféle alapanyag előállítási technológiáig sok mindent kitaláltak. Ebben a változatos környezetben lehetőségük volt a divattervezőknek is megmutatniuk alkotásaikat, először a divatillusztrátorok, később a fotográfusok segédkeztek a tervezők mellett a divat terjesztésében, népszerűsítésében. Segítségükre volt mindebben kezdetben az írott sajtó majd a mozi és a televízió. A színésznők öltözetése után a 80-as években a divatmodellek hódítottak az ezredfordulóig bezáróan.
Az ezredfordulótól napjainkig terjedő időszakra jellemző, hogy a globalizáció által az internet segítségével felgyorsult a divat közlése is. A szakma kezd felhígulni, sokszor divathoz nem értő emberek kreációival is találkozhatunk. Az ideált jelenleg a zenészek-énekesek testesítik meg. A világon külön nehézséget eredményez a piacok megnyitása, így sokszor szembesülhetünk a hazai piacon is olcsó, silány, egészségre kifejezetten káros kínai eredetű termékekkel a ruháktól kezdve a cipőkön át a kiegészítő termékekig. Természetesen vannak országok melyek próbálják védeni „nemzeti terméküket”, mint például az olaszok-több-kevesebb sikerrel.
.
A megoldás két dologban gyökereztethető. Az egyik, hogy visszatérjünk ősi gyökereinkhez, az elfelejtett népviseletet újjá élesztve. Erre most próbálkozás a Gombold újra pályázat, de a tehetséges emberek megmutatásán kívül szükséges a fiatalok nevelése is, mert ők adják a jövő vásárló rétegét, és nem mindegy mit vásárolnak meg és miért. Mindezt lehet ismertetni iskolai foglalkozásokon, pl. néprajz óra - népviselet ismertetéssel, néptánc oktatással, esetleg a Magyarországon oly sok tájegység adott központjában oktatott hímzés oktatással. Fontos, hogy észrevegyük, a környező népek bátran és büszkén viselik népviseleti ruhájukat különböző ünnepeken. Nekünk is azon kell lennünk, hogy mindez megvalósuljon akár régi, akár új formában.
.
.
A második lehetőség pedig, hogy a tömegárukról lemondva végre mindenki ismerje meg önmagát és alakítsa ki saját, egyedi stílusát. Erre ma már sok segítség adódik. Léteznek internetes honlapok, érdemes a hetilapokból, divatlapokból tájékozódni. A televízión keresztül is megismerhetünk több divatműsort, melyek segítenek ebben, pl. Tetőtől talpig-melyben segítséget adnak a frizura-smink-és öltözet kialakításában, vagy külön divat szakember segítségét is lehet kérni, pl. Lakatos Márk személyében. Lényegében ha tudatosodik bennünk mindennek fontossága, akkor már a kezdő lépést megtettük a változás felé. A többi csak rajtunk múlik.
.
.